pondelok 2. novembra 2015

ŠÍPKOVÝ LEKVÁR - DŽEM

ŠÍPKOVÝ LEKVÁR  je môj najobľúbenejší. 

 Robím ho asi 5 rokov a zakaždým si poviem, že naposledy, lebo pasírovanie je dosť zdĺhavé a namáhavé.

Tento rok som sa pripravila a kúpila som si ručný pasírovač. Pasírovač bol ešte horší ako klasické sitko, lyžica a pekne pretláčať.   Tak som to vyskúšala s odšťavovačom.   Zašpinila som skoro celú kuchyňu, všetky lyžice, všetky sitká, a aspoň 10 hrncov. Ale išlo to lepšie, lenže tá šťava zo šípok je veľmi hustá a lepkavá a vždy sa mi upchal odtok z odštavovača a tie pichľavé jemnučké chĺpky zase sitko. Takže najlepšie bolo, trochu popučiť šípky, zriediť s vodou a tak dávať s naberačkou do odšťavovača. Odšťavovač som vyčistila asi 10 krát, ale radšej umývať odšťavovač ako pretláčať cez sitko a potom ešte cez látku. Naozaj treba dávať pozor, aby sa chĺpky nedostali do lekváru. 


Na záhrade som si zasadila šípky, nech nemusím chodiť a zbierať po kopcoch. Žiaľ minulý rok sa musela šípka presadiť, tak tento rok bolo menej šípok,  ale našťastie moje miesto na kopci ešte nikto neobjavil.
Zo šípok si odstránime stonky, a poriadne umyjeme, aby sme odstránili čo najviac čiernych okvetných lístkov (konce). Minulý rok som to odrezávala, pred tým rok nie, a výsledok bol ten istý.
Zalejeme vodou a dáme variť, pokiaľ nebudú šípky mäkké.  Podľa toho aké máte mäkké šípky.  15-30 minút.
       Keď sú uvarené, mäkké, trochu popučíme a pretláčame cez veľmi husté sito, alebo pasírovač.
                                                      Ja som to dávala do odšťavovača.
Potom som ešte na drť čo ostala po odšťavení naliala teplú vodu, poriadne premiešala a znovu všetko dala do odšťavovača. Zase som vymývala pár krát odšťavovač. V tej drti bolo ešte veľa šípkovej drene.
Pre istotu som tú šťavu dala ešte do sitka, nemám rada kúsky zrniečok.
Pridala som 1 x želírovací cukor (2 ku 1) 0,500 kg + jeden krát želírovač s 0,500 kg tmavý trstinový cukor. Mala som tej šípkovej drene veľa.  Konzistencia po uvarení má byť trochu hustejšia ako med, nie hustý rôsol.

Potom ešte urobiť v počítači nálepky, šípky som vyfarbila, lebo nemám doma farebnú kopírku, urobila čiapočky a tadáááááááááá.....  Konečne hotové.  Babrala som sa aj s uprataním 6 hodín :-(.



    PRAJEM PRÍJEMNÝ ZVYŠOK DŇA A VEĽA TVORIVÝCH NÁPADOV

12 komentárov:

  1. Šípkový džem mám ráda, moc mi chutná. Jen vyjímečně si ho koupím- když je ve slevě,(protože je příšerně drahý), ale nikdy jsem se nedonutila ho vyrábět. Teď vidím, že jsem dobře udělala,když je s tím tolik práce (a odšťavňovač nemám). Pokud jsem kdy sbírala šípky, pak to bylo jen na čaj.
    Jinak- mám reklamaci, pořád ještě nevím slíbenou odpověď na hádanku z minulého příspěvku.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Bude v stredu. Prebrala som priority, sipkovy dzem prvy, Vianoce potom:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Teda, to je vážně spousta práce :))Ale musí to být dobrota :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zdenka pokial robis ribezlovy alebo malinovy dzem a pasirujes ho, tiez sa narobis. Len pri sipkach je velmi malo duziny a chces ziskat co najviac a nechces tie pichlave chlpky, tak preto trochu viac roboty.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Šípkovou marmeládu jsem nikdy nedělal. Obdivuji tvoji trpělivost. Je mi jasný, že výsledek stojí za to.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Alenka dakujem za navstevu. Na šípkový džem treba menej trpezlivosti ako na štrikovanie či hačkovanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Dobre pracné, nerobila som ho ešte, ale mám jeden pohárik v zásobe aj keď z obchodu...

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Marcelka do kupenských džemov dávajú jablká , aj keď to nepíšu, kúpila som si raz a nepísali nič, tak vlastne až potom som ho kúpila, keď som videla že tam okrem šípok nič nie je, ale chutil inak. Inak manžel šípkový džem nemusí, má radšej jahodový.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Teda Ti poviem Zitka varila som ho minulý rok ale aj napriek tomu že chutí úžasne už sa do toho nepúšťam...to naozaj zaberie spuuustu času a nervov :-) Prosím Ťa odpovedaj na komentár stlačením odpovedať pod komentárom a nie ako nový komentár...lebo sa mi tvoja odpoveď nedostane do pošty a tak potom nemam prehľad či odpovedáš alebo nie...ďakujem, určite to ocenia aj ostatní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mery z kuchyne mam najradsej varenie dzemov. Minuly rok som varila az 2 krat sipkovy, lebo tu masu som nezriedila vodou a z kosika sipok som mala len 6 skleniciek. Teraz je podla mna lekvar lepsi .

      Odstrániť
    2. Zitka presne toto som po prvýkrat urobila aj ja...nezriedila som :-)) ale teraz už viem ako na to len aj tak je s tym obrovska robota.

      Odstrániť
    3. Mery ked ja v poslednom case mam pocit ze je vsetko nejake zlozite. Nakoniec to spravim, ale mam pocit ze vzdy to posledne co robim, je najtazsie.

      Odstrániť